Μόνο με την απόκτηση Ηλεκτρονικής Ταυτότητας η τακτοποίηση αυθαιρέτων θα θεωρείται ολοκληρωμένη.
Τι είναι η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου
Η διαδικασία δημιουργίας ενός ηλεκτρονικού φακέλου ενός κτιρίου που περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες που το αφορούν, όπως:
Τα σχέδια κάτοψης.
Το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης.
Την οικοδομική άδεια.
Τις δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων.
Τον πίνακα χιλιοστών.
Εκτός από κτίρια, στην ίδια νομοθεσία υπάγονται και αδόμητα οικόπεδα/γήπεδα καθώς και αυτοτελείς διηρημένες ιδιοκτησίες.
Τι είναι το ηλεκτρονικό μητρώο
Σε ηλεκτρονικό μητρώο θα είναι όλες τις καταχωρήσεις ιδιοκτησιών με τα στοιχεία της καθεμιάς, όπως την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, τα πιστοποιητικά ελέγχου, τους εξουσιοδοτημένους μηχανικούς, τους κυρίους του έργου, το πιστοποιητικό πληρότητας και άλλα.
Πώς καταχωρείται η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου – Διαδικασία
Αυτό μπορεί να γίνει μόνο από έναν εξουσιοδοτημένο μηχανικό, αφού του παραδώσεις τα σχετικά απαιτούμενα έγγραφα. Σε πρώτη φάση, πρέπει να καταχωρηθεί το οικόπεδο/γήπεδο και σε δεύτερη η ιδιοκτησία. Κατόπιν, ο μηχανικός εκδίδει το Απόσπασμα Ταυτότητας Κτιρίου. Το κάθε Απόσπασμα έχει το δικό του κλειδί γνησιότητας και αποκλειστικό Κωδικό Ταυτότητας.
Στη συνέχεια, ο μηχανικός κάνει αίτηση για την έκδοση Πιστοποιητικού Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου, που περιλαμβάνει τη βεβαίωση του ιδίου ότι το ακίνητο έχει (ή δεν έχει) αυθαιρεσίες και το κατά πόσο οι τυχόν αυθαιρεσίες έχουν τακτοποιηθεί, καθώς και τα στοιχεία του Αποσπάσματος.
Ποια κτίρια αφορά η έκδοση Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου
Όπως έχει ήδη αναφερθεί, όλα τα κτίρια και οι διηρημένες ιδιοκτησίες οι οποίες είτε μεταβιβάζονται (για παλιά κτίρια και ιδιοκτησίες) είτε εκδίδουν νέες οικοδομικές άδειες (για νέα κτίρια και ιδιοκτησίες). Επίσης, πρέπει να εκδώσουν Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου τα αυθαίρετα, για την περαίωση των δηλώσεων.
Τώρα, όσον αφορά στο χρονικό περιθώριο που δίνεται στα παλαιότερα κτίρια για να τους καταχωρηθεί Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, εξαρτάται από την κατηγορία στην οποία εμπίπτουν. Στην πρώτη κατηγορία υπάγονται τα κτίρια ή οι αυτοτελείς διηρημένες ιδιοκτησίες συγκεκριμένης χρήσης (π.χ., που ανήκουν στο Δημόσιο, τουριστικά καταλύματα πάνω από 300 τ.μ., πρατήρια υγρών καυσίμων, νοσοκομεία, κτλ.), σύμφωνα με τον ν.4495/2017. Αυτά τα κτίρια έχουν περιθώριο μέχρι 5 έτη για την καταχώρηση Ηλεκτρονικής Ταυτοτητας Κτιρίου. Για όλα τα υπόλοιπα κτίρια ή αυτοτελείς διηρημένες ιδιοκτησίες, η υποβολή είναι υποχρεωτική τη στιγμή της μεταβίβασής τους.
Τα δικαιολογητικά για τη καταχώρηση Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου
Σύμφωνα με τον ν.4495, απαιτούνται τα εξής δικαιολογητικά:
Η μελέτη κατανομής δαπανών κτηρίου (αν υπάρχει).
Ο πίνακας χιλιοστών (αφορά κοινόχρηστους χώρους ή αυτοτελή διηρημένη ιδιοκτησία).
Το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής (αν έχει εκδοθεί).
Το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης τμημάτων ή ολόκληρου του κτιρίου.
Το Δελτίο Δομικής Τρωτότητας Αυθαιρέτου (ΔΕ.ΔΟ.Τ.Α) ή/και την μελέτη στατικής επάρκειας ή/και την Τεχνική έκθεση στατικού ελέγχου (αν ζητηθεί).
Τις κατόψεις των ορόφων, τη μελέτη προσβασιμότητας εμποδιζόμενων ατόμων ή ΑμεΑ και τις χαρακτηριστικές όψεις και τομές (αν απαιτείται).
Τις δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων απί αυθαιρέτων.
Τα στελέχη (και τις ενημερώσεις/αναθεωρήσεις) των πράξεων εκτέλεσης οικοδομικών εργασιών (π.χ., Άδεια Δόμησης ή Οικοδομική).
Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου θα είναι το τελευταίο βήμα της οριστικής τακτοποίησης των αυθαίρετων κτισμάτων τα οποία έχουν ενταχθεί στους σχετικούς νόμους, καθώς μόνο με την απόκτησή της η τακτοποίηση θα θεωρείται ολοκληρωμένη.
Υποχρέωση απόκτησης ηλεκτρονικής ταυτότητας θα έχουν τα νέα κτίρια και διηρημένες ιδιοκτησίες για τα οποία εκδίδονται νέες οικοδομικές άδειες, ενώ τα παλαιότερα κτίρια θα πρέπει να την αποκτούν κατά τη στιγμή της μεταβίβασής τους αφού η σχετική δήλωση θα προσαρτάται υποχρεωτικά στο συμβόλαιο.